Műhelyek
Autóelektronika labor
Az autóelektronikai mérőlabor iskolánk egyik legújabb tanműhelye pontosabban mérőlaborja. A labor gyakorlatain az autótechnikus képzésben tanuló diákjaink vesznek részt. A gyakorlatok során különböző elektronikusan irányított rendszerek vizsgálatával foglalkoznak mind soros mind párhuzamos diagnosztika eszközeivel.
A tanműhelyben 6 témakör feldolgozására kerül sor. Először mind a hat oktatásra kerülő elektronikusan irányított rendszer elméletet ismerhetik meg a tanulók, majd mérőpárokat alakítva dolgoznak. Hat alkalommal, 4-4 órában, mérési jegyzőkönyvek irányítása mellett folyik a munka.
Az I. számú mérőhely: Lexus
Ezen a munkaállomáson a tanulók egy LEXUS ES 300 típusú gépjármű villamos hálózatára épülő karosszériaelektronika oktatópadon dolgoznak. A mérőhelyen elsősorban négy fő oktatási célkitűzést igyekszünk megvalósítani:
- El kívánjuk mélyíteni a gyártó által, a Toyota-és Lexusokhoz biztosított kapcsolási rajzi adat-bázis (Electrical Wiring Diagram) használatát.
- Tovább kívánjuk fejleszteni tanulóink kézi műszer kezelési rutinját.
- Gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a klasszikus hálózati hibakeresés területén.
- Gyakorlati ismereteket kívánunk biztosítani a karosszéria elektronika témakörében.
A II. számú mérőhely: L-jet Mixi
E munkaállomáson a Mikrovolt Kft. által gyártott MIXI, emulációs oktatóberendezés, alkalmazásával az alábbi célokat igyekszünk megvalósítani:
- El kívánjuk mélyíteni a tanulók benzinbefecskendező rendszerekkel - ezen belül a Bosch L-Jetronic benzinbefecskendező rendszerrel - kapcsolatos elméleti ismereteit.
- Gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani keverékképző rendszerek hibakeresésének területén.
- Tovább akarjuk fejleszteni tanulóink oszcilloszkópos mérési ismereteit.
A III. számú mérőhely: EPS
E munkaállomáson a Toyota Motor Hungary támogatása keretében kapott EPS oktatópadon dolgoznak a tanulók.
A gyakorlat során az alábbi fő célokat igyekszünk megvalósítani:
- Meg akarjuk ismertetni tanulóinkkal az elektromechanikus szervokormányok (EPS) felépítését és működését.
- Gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani az EPS rendszerek hibakeresésében és javításában.
- Meg kívánjuk ismertetni tanulóinkat a Bosch KTS 540 rendszer-teszter kezelésével.
- Tovább akarjuk fejleszteni a tanulók oszcilloszkópos mérési ismereteit. (A mérőhelyen memória oszcilloszkópot is kell kezelniük a gyakorlatot végrehajtóknak.)
A IV. számú mérőhely: Common Rail
A common-rail mérőhelyen a Litotechnik Kft. közös nyomásterű dízelbefecskendező oktatópadján mérnek a diákok. E munkahely fő oktatási célkitűzései:
- Meg kívánjuk ismertetni tanulóinkkal a common-rail rendszer felépítését és működését.
- Kiemelten foglalkozunk a bemutatásra kerülő rendszer villamos hálózatának elemzésével.
- Gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a közös nyomásterű dízel-befecskendező rendszerek hibakeresésében és javításában.
- Meg akarjuk ismertetni tanulóinkat a Megamacs rendszer-teszter kezelésével.
Az V. számú mérőhely: GM-Multec
A munkaállomáson Gál Péter – iskolánk volt diákjának – „műegyetemi diplomamunkáján” dolgoznak a tanulók. A mérőhely a GM-Multec S integrált motorirányító rendszerre épül. A gyakorlat során az alábbi fő célokat igyekszünk megvalósítani:
- Meg akarjuk ismertetni tanulóinkkal a GM-Multec S rendszer felépítését és működését.
- Gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani az elektronikusan irányított rendszerek hibakeresésében és javításában.
- Meg kívánjuk ismertetni tanulóinkat a WOW rendszer-teszter kezelésével.
- Tovább akarjuk fejleszteni a tanulók mérési ismereteit. (A munkaállomáson egyenfeszültségű, stabilizált tápegységet, jelgenerátort és kétcsatornás analóg oszcilloszkópot is kell kezelniük a gyakorlatot végrehajtóknak).
A VI. számú mérőhely: CAN
A multiplex mérőhelyen a Litotechnik Kft. CAN oktatópadján mérnek a diákok. E munkahely fő oktatási célkitűzései:
- Meg kívánjuk ismertetni tanulóinkkal a Citroen C5 négy alhálózatos soros kommunikációs rendszerének felépítését és működését.
- Gyakorlati ismereteket kívánunk nyújtani a soros kommunikációs rendszerek párhuzamos diagnosztikája területén Bosch FSA 740 diagnosztikai eszköz használatával.
- Gyakorlati ismereteket kívánunk nyújtani a soros kommunikációs rendszerek soros diagnosztikája területén.
- Meg kívánjuk ismertetni tanulóinkat a DEC rendszer-teszter kezelésével.
Autóvillamossági műhely
Az autóvillamossági műhelyben a gépjármű-villamosságtan tantárgy egy részét oktatjuk a 12. és 14. évfolyamon. A tanműhelyben három témakör kerül feldolgozásra: az indítómotor, a generátor és a gyújtásrendszer. Először mindig a sorra kerülő témakör méréstechnikai alapjait ismertetjük, a továbbiakban a gyakorlati hibakeresés és a javítástechnológia konkrét folyamatát gyakorolhatják a tanulók.
Az I. számú mérőhely: Indítómotor vizsgálata
- a tanulók elsajátítják az indítómotor szét- és összeszerelési, hiba-felismerési, javítási sorrendjét
- alkatrészenként vizsgálnak és minősítenek egy japán (Denso) és egy európai (Bosch) gyártmányú, korszerű indítómotort
- a kész villamos gépet próbapadon mérik és ellenőrzik, majd műszaki dokumentációt készítenek
Az II. számú mérőhely: Generátor szerelése
- a tanulók elsajátítják a generátor szét- és összeszerelési, hiba-felismerési, javítási sorrendjét
- alkatrészenként vizsgálnak és minősítenek egy japán (Denso) és egy európai (Bosch) gyártmányú korszerű generátort
- speciális célkészüléken megvizsgálják a feszültségszabályzók működőképességét
- a kész villamos gépet próbapadon mérik és ellenőrzik, majd műszaki dokumentációt készítenek
Az III. számú mérőhely: Forgóelosztós, hagyományos és elektronikus gyújtásrendszerek vizsgálata
- a tanulók elsajátítják a gyújtáselosztó szét- és összeszerelési, hiba-felismerési, javítási sorrendjét
- alkatrészenként vizsgálnak és minősítenek egy hagyományos, megszakítós, egy Hall-jeladós és egy indukciós jeladós gyújtáselosztót
- a kész villamos gépet próbapadon mérik és ellenőrzik, majd műszaki dokumentációt készítenek
A műhelygyakorlataink célja:
- az elméleti tudás hatékony átültetése a gyakorlatba
- a felelősségteljes és precíz munkavégzés elsajátítása
- az autóban működő rendszerek összefüggéseinek felismertetése
- a tanulók felkészítése az életszerű körülmények között végzett munkára
- általános felkészítés pályakezdőként a munkaerőpiacon való eredményes megjelenéshez
Benzinbefecskendező műhely
Az autószerelők három benzin-befecskendező rendszer felépítését, működését és vizsgálatát, a befecskendező fúvókák tesztelését és tisztítását, valamint a környezetvédelmi felülvizsgálat végrehajtását ismerhetik meg. A technikus tanulók szintén három, de már összetettebb injektoros keverékképző rendszer vizsgálata során bővíthetik tudásukat, valamint ebben a laborban ismerhetik meg az ABS (blokkolásgátló fékrendszer) működését és diagnosztikai lehetőségeit.
Az I. számú mérőhely: L - Jetronic elektronikus befecskendező rendszer
BMW 528 típusú, állványra szerelt, működő motoron mutatjuk be az elektronikusan irányított, levegőmennyiség mérésen alapuló, szakaszos benzinbefecskendező rendszer működését és vizsgálatát.
A rendszer ismertetésén túl, fő oktatási célkitűzés: A periféria- és a párhuzamos diagnosztika elveinek és fogásainak elsajátítása.
A mérési feladat lehetőséget ad a motor-teszter (Bosch FSA 600) használatának megismerésére és begyakorlására.
A II. számú mérőhely: Mono – Jetronic befecskendező rendszer
Audi 80 állványra szerelt, működő motoron mutatjuk be az elektronikusan irányított, öndiagnosztikával rendelkező központi befecskendező rendszer felépítését és breakout boxos párhuzamos diagnosztikáját Bosch MOT 250 motor-teszterrel.
A III. számú mérőhely: Elektronikus központi befecskendező rendszer
Suzuki Swift G 13 BA típusú, állványra szerelt, működő motoron mutatjuk be az elektronikusan szabályozott, öndiagnosztikával rendelkező, egypontos benzin-befecskendező rendszer felépítését és párhuzamos diagnosztikáját Bosch MOT 250 motor-teszterrel.
A IV. számú mérőhely: Digitális motorvezérlő rendszer I.
Két darab Toyota 4A-FE típusú, állványra szerelt, működő motoron mutatjuk be a digitálisan irányított, öndiagnosztikával rendelkező motorvezérlés felépítését, működését és diagnosztikai lehetőségeit Bosch FSA 600 motorteszterrel. A párhuzamos diagnosztikai kommunikációt a motoron kialakított „Y”-kábel rendszerű csatlakozósor teszi lehetővé.
A mérőhely feladatai biztosítják: A digitális, integrált motorirányító rendszerek teljes körű diagnosztikai vizsgálatnak begyakorlását
Az V. számú mérőhely: Digitális motorvezérlő rendszer II.
Két darab Toyota 2NZ-FE állványra szerelt, működő motoron mutatjuk be a digitális, teljes körűen integrált motorirányítás felépítését, működését és soros, valamint párhuzamos diagnosztikai lehetőségeit. A soros kommunikációs feladatokat Toyota Intelligens Tester II. rendszer-teszterrel hajtjuk végre.
A párhuzamos diagnosztikai feladatok végrehajtásához a motoron kialakított mérési csatlakozó-sort és a Bosch FSA 740 rendszer-tesztert használjuk.
A VI. számú mérőhely: Befecskendező szelep-vizsgáló és tisztító berendezés
Zapp Carbon Tech típusú szervíztechnikai készülék a ma használatos és a régebbi befecskendező rendszerek injektorainak vizsgálatát (szóráskép, átfolyás, nyomás-tartás, villamos jellemzők) valamint karbantartás jellegű, ultrahangos tisztítását teszi lehetővé.
A mérőhely feladatai elősegítik:
- a napi gyakorlatban előforduló hibák felismerését
- tantárgyi koncentrációként a fizikai összefüggések meglátását
- az üzemelési körülmények és a karbantartási szükséglet kapcsolatát
- önálló, felelősséggel végzett diagnózis felállítását
A VII. számú mérőhely: Elektronikusan irányított blokkolásgátló fékrendszer
A Bosch ABS 5.3 elemeinek felhasználásával épített, Lito-technik gyártmányú szimulációs oktatópadon ismerhetik meg a diákok az elektronikusan irányított blokkolásgátló fékrendszerek felépítését, működését és diagnosztizálási lehetőségeit.
A mérőhely feladatai biztosítják:
- a gépjárművek biztonsági berendezéseinek működési logikáját
- az önálló „felfedezéses” ismeret-szerzést
- a soros kommunikációs diagnosztika gyakorlását
- mérőpárban végzett feladat megosztásos munkát
Diagnosztika műhelyek
A járműdiagnosztikai műhelyekben a gépjárművek mechanikus és elektronikus alkatrészeinek korszerű vizsgálata, hibafeltárása zajlik 14. és 15. évfolyamon.
Először az oktatásra kerülő témakör elméletét ismerhetik meg, ismételhetik át a tanulók, majd mérőpárokat alakítva dolgoznak. Tíz alkalommal, 5-5 órában, mérési útmutatók, segédletek és az oktató irányítása mellett folyik a munka.
I. számú feladat: Gumiabroncs szerelése és kerékkiegyensúlyozás
II. számú feladat: Futómű-geometria ellenőrzése
E munkaállomáson a BOSCH Kft. által gyártott 4 fejes, rádió-frekvenciás mérőműszer alkalmazásával az alábbi célokat igyekszünk megvalósítani:
- el kívánjuk mélyíteni a tanulók futómű-geometriával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteit.
- gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a futómű alkatrészek hibáinak felismerésére, javítására, a geometriai paraméterek mérésére és beállítására.
- tovább akarjuk fejleszteni tanulóink mérési, eszközismereti tudását.
III. számú feladat: Hatósági vizsgasori mérések, ellenőrzések
Ezen a munkaállomáson a tanulók egy, az ENERGOTEST által fejlesztett görgős fékerőmérő padon vizsgálhatják meg a gépjárművek fékrendszerének hatékonyságát, valamint elvégzik a járművek kipufogógáz összetételének elemzését. Mindez részét képezi a mostani időszakos műszaki felülvizsgálatnak, melynek elvégzésére 2010-ben az iskola is megszerezte a jogosultságot.
Ezen feladat gyakoroltatása során az célokat kívánjuk elérni:
- el kívánjuk mélyíteni a munkavégzés önellenőrző módszerének és megfelelő műveleti sorrendjének fontosságát, hiszen egy esetleges fékjavítási munkálat előtt, illetve után nagy segítséget nyújthat a fékerő mérése.
- tovább kívánjuk fejleszteni tanulóink műszerkezelési rutinját; szeretnénk, ha naprakész tudással hagynák el az iskolapadot, ezért is fordítunk nagy gondot a folyamatos fejlesztésekre.
- gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a klasszikus hibakeresés területén.
IV. számú feladat: Fékszerkezet szerelése, fékhatás vizsgálat
V. számú feladat: Fényszórók ellenőrzése, beállítása
VI. számú feladat: Rugóstag szerelése, lengéscsillapítók ellenőrzése
VII. számú feladat: Motorirányító rendszer ellenőrzése
E munkaállomáson az állványra szerelt Suzuki (G13BA) motor elektromos hálózatának vizsgálata és a motor mechanikai állapotának felmérése zajlik. A gyakorlat során az alábbi fő célokat igyekszünk megvalósítani:
- meg akarjuk ismertetni diákjainkat az elektromos hálózat felépítésével, valamint a megbontás nélküli elektromos és mechanikus hiba-keresés, vizsgálat módszereivel.
- gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a rendszerek hibakeresésében és javításában.
- meg kívánjuk ismertetni tanulóinkat a Bosch MOT-250, a kompresszió és nyomásveszteség-mérő eszközök kezelésével.
- tovább akarjuk fejleszteni a tanulók oszcilloszkópos mérési ismereteit. (MOT-250)
VIII. számú feladat: Periodikus karbantartás
Ezen feladat során a tanulók a gépjárművek rendszeres karbantartási műveleteit gyakorolják. Ez nem elsősorban kenőolaj cseréjéről, hanem a jármű különböző részeinek időszakos ellenőrzéséről szól.
A feladatot a Toyota módszer szerint végezzük, amely előírja, hogy az egyes emelési magasságokban milyen vizsgálatokat célszerű elvégezni ahhoz, hogy a lehető leghamarabb végezzünk a szervizmunkákkal.
IX. számú feladat: Nagynyomású mosóberendezés alkalmazása
A kompetenciaelvű moduláris képzési rendszer bevezetése tette szükségessé az autómosás, járműtisztítás elemeinek iskolai oktatását, hiszen a szakmai képesítő vizsgán találkoznak vele a tanulók.
A feladat gyakorlásának tervezésekor figyelembe kell venni, hogy csak a tanév első és utolsó hónapjaiban van rá lehetőség.
Dízeltechnika műhely
A dízelműhelyben a mai közlekedésben részt vevő járművek dízelbefecskendező rendszereinek működését, hibakeresését és javítását sajátíthatják el a tanulóink. Először a témakörökhöz tartózó elméleti ismeretekkel foglalkozunk, majd a gyakorlati és mérési feladatok révén szereznek gyakorlati ismereteket diákjaink.
Az I. számú mérőhely: Bosch VE befecskendező szivattyú hiba-felvételezése
Ezen a munkaállomáson a tanulók mérőpárokat alkotva öt munkahelyen az általánosan alkalmazott axiál-dugattyús, forgóelosztós adagolók működését, felépítését ismerhetik meg. A tananyag megértését és a gyakorlati tevékenységet az iskolánk oktatói által készített metszetek segítik.
A II. számú mérőhely: Befecskendező szivattyúk próbapadi vizsgálata
Bosch VE és Bosch EDC befecskendező szivattyúk vizsgálatát és beállítását végzik a tanulók. A gyakorlat során ellenőrzik a belsőtér nyomását, a szállítási mennyiséget, a füstölési határt, majd be is állítják ezeket a paramétereket.
A III. számú mérőhely: Bosch CP1 magasnyomású szivattyú próbapadi vizsgálata
E munkaállomáson a Common Rail befecskendezési rendszer elemeit vizsgálják a tanulók. A közös nyomásterű gázolaj befecskendező rendszerek jelenleg a dízelmotorokkal szerelt járművekben általánosan elterjedtek. A próbapadi vizsgálat során a mért értékek alapján felveszik a szivattyú jelleggörbéit, majd a jelleggörbe alapján minősítik a szivattyút.
A IV. számú mérőhely: Porlasztó vizsgálata
A közös nyomásterű gázolaj befecskendező rendszerek porlasztóinak vizsgálata alapvető feladat, hiszen a rendszer hibára legérzékenyebb részei. A befecskendezett mennyiséget és résolaj-mennyiséget mérnek a tanulók, e jellemzők alapján minősítik a porlasztót. A berendezéssel minden, jelenleg használatos befecskendező rendszer porlasztójának ellenőrzése lehetséges.
Az V. számú mérőhely: Dízelmotor diagnosztikai vizsgálata
Ezen a munkaállomáson a Toyota Motor Hungary támogatásaként kapott, Land Cruiser modellekbe épített, 1KD-FTV kódú dízelmotor közös nyomásterű tüzelőanyag-ellátó rendszerének diagnosztikáját gyakorolják tanulóink. A soros diagnosztika mellett a motorhoz kapcsolt Break-Out Box révén lehetőség van periféria, párhuzamos és gyakorlására is. A Toyota gyári rendszer-teszter használatával hibakód kiolvasást, törlést és rendszerellenőrzést végeznek a diákok.
Elektrotechnikai és elektronikai mérőlaborok
A szakmai alapozó képzés során a tanulók az egyenáramú körök méréseivel foglalkoznak, majd felsőbb évfolyamon váltakozó áramú körök illetve elektronikai alkatrészek vizsgálatával foglalkoznak.
Mérések elektromechanikus és digitális műszerekkel
A mérések során a tanulók olyan villamos alapméréseket állítanak össze, melyekkel az elektromechanikus és a digitális műszerek használatát, kezelését sajátíthatják el.
Az elektronika (Degem) laborban alapozó elektronikai méréseket végeznek a tanulók.
A labor felszereltsége:
- Degem oktatórendszer,
- Leibold oktatórendszer,
- jelgenerátorok,
- oszcilloszkópok,
- multiméterek,
- TINA Experimenter boxok,
- TINA áramkör-tervező és szimuláló program,
- számítógépek.
A Leibold eszközökkel egyenáramú alapméréseket végzünk számítógéppel vezérelve.
A Degem panelekkel váltakozó áramú, digitális technikai és az autóelektronikát megalapozó méréseket végzünk.
Vissza a lap elejére!
Fődarab műhely
A tanműhelyben először a járműmotorokhoz és nyomatékváltókhoz kapcsolódó elméleti ismereteket sajátítják el a tanulók, majd szerelőpárokat alakítva gyakorolják a szakmai fogásokat. Az ismeretek elsajátítását tanulói segédletek, feladatlapok, mérési jegyzőkönyvek segítik. A négyütemű motor működésének ismertetése során a hagyományos szemléltető eszközök mellett a legkorszerűbb diagnosztikai eszközöket is alkalmazzuk. A motor hengerében lejátszódó folyamatokat piezo-nyomásmérő gyújtógyertya és oszcilloszkóp segítségével szemléltetjük.
Alkalmazásával az alábbi célokat igyekszünk megvalósítani:
- elő kívánjuk segíteni a belső égésű motor működési elvének megértését.
- fel kívánjuk kelteni a tanulók érdeklődését a korszerű diagnosztikai berendezések iránt.
Motorszerelési gyakorlat
A gyakorlat során a tanulók valós alkatrészeken, állványra szerelt motorokon sajátítják el a motorokhoz kapcsolódó szerelési, mérési és beállítási műveleteket. A munkahelyeken elsősorban négy fő oktatási célkitűzést igyekszünk megvalósítani:
- a tanulókat meg kívánjuk ismertetni a kéziszerszámok biztonságos használatával, valamint a célszerszámokkal.
- a mérési gyakorlatokon tovább kívánjuk fejleszteni a szakmához elengedhetetlen precíz munkavégzést.
- gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a motormechanikához kapcsolódó hibakeresés terén.
- gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a járműmotorok javítása, karbantartása területén.
Motorok mechanikai állapotvizsgálata
A tanulók állványra szerelt, működő motorokon sajátítják el a motormechanika hibakeresését.
A gyakorlat során az egyszerű, mechanikus mérőműszereken túl korszerű diagnosztikai vizsgáló-berendezésekkel dolgoznak a tanulók, az alábbi célok megvalósítása érdekében:
- fel kívánjuk készíteni a tanulókat az eltérő felszereltségű szervizekben megtalálható mérőeszközök alkalmazására.
- tovább kívánjuk mélyíteni a tanulók ismereteit a diagnosztikai vizsgálóeszközök területén.
Motor teljesítmény-mérés
A tanműhelyben található teljesítménymérő fékpad lehetőséget biztosít az alábbi feladatok megvalósítására:
- a motor működéséről szerzett ismeretek összegzése, fejlesztése.
- a nyomatékmódosítás elvének bemutatása, a nyomatékváltó szerelési gyakorlat előkészítése.
Nyomatékváltó szerelési gyakorlat
A foglalkozásokon az erőátvitel szerkezeti elemeivel kívánjuk megismertetni a tanulókat. Valós alkatrészek, állványra szerelt nyomatékváltók, célszerszámok és diagnosztikai műszerek segítik a tanulókat az erőátvitel szerkezeti elemeihez kapcsolódó hibakeresési, szerelési, mérési és beállítási műveletek elsajátításában. A gyakorlat során átfogó ismeretet kívánunk biztosítani a mechanikus és automata nyomatékváltók hibakeresésében és javításában, tovább akarjuk fejleszteni a tanulók manuális készségeit és diagnosztikai ismereteit.
Klímatechnika labor
A klímatechnika laborban az autótechnikus évfolyamon az alábbi 3 témakör kerül feldolgozására:
- A nedves levegő tulajdonságai, és állapotának megváltoztatása.
- Az emberi szervezet viselkedése változó jellemzőjű nedves levegőben, komfort zóna.
- A gépjárműben alkalmazott klímaberendezések működése, szerkezeti felépítése és az alkalmazott hűtőközeg tulajdonságai.
A nagy számban rendelkezésre álló írásvetítő fóliák és a feladatlapok segítik a tanulókat az első két témakör elsajátításában. A képzési idő nagyobb részét a technikusok számára legfontosabb területre, a klímaberendezést alkotó szerkezetek felépítésének és működésének tanulmányozására fordítjuk. A céljaink eléréséhez az alkatrészmetszetek belső felépítésének elemzése elengedhetetlen.
A DEGEM szimulációs oktatópadon a mechanikusan irányított állandó fojtású rendszer működését lehet bemutatni. A hibakeresés gyakorlását feszültség-, szivárgás- és vákuum mérés segítségével több, mint 30, számítógépen beállítható szimulált hiba teszi lehetővé.
A kerekeken gördülő, állványra épített klímaberendezés fülkéje a számítógépen beállítható hőmérsékletre hűthető.
A körfolyamatban meghatározott szerepet játszó fizikai jellemzők változásai a monitoron követhetők. Az egérrel beavatkozva változtatni lehet az üzemeltetés külső körülményeit (pl.: ventilátorok fordulatszámait, kompresszor fordulatszámát, stb.)
A lefejtés, vákuumolás és a feltöltés a klíma-berendezés javítása előtti és befejező műveletként végzett tevékenység. A lefejtő berendezést az előzőekben megismert klímaberendezéshez csatlakoztatva gyakoroljuk a három műveletet.
A Litotechnik Kft által gyártott kétzónás CAN-BUS adat-átvitelű automata klíma-berendezéshez szimulátorhoz csatlakoztatott rendszer-teszterrel, multiméterrel és oszcilloszkóppal tanulmányoz-hatjuk az oktatópadon beállított hibáknak a klíma működését befolyásoló hatását.
Mechanikai mérőlabor
A mechanikai mérőlabor korábban két különálló helység összenyitásából jött létre. Kialakításakor az akkori szakmai alapozó tantervet vettük figyelembe. A laborban végzett mérési gyakorlatok elsődleges célja, hogy a tanulóink elsajátítsák a tolómérő, mikrométer és a mérőóra kezelését. Kezdetben különböző, erre a célra gyártott testek, tengelyek méretfelvételét végzik, később konkrét gépjárműalkatrészeket mérnek meg, de már a helyes vizsgálati technológia szerint.
A mérőlaborban kapott helyet a keménységmérő és a szakítógép is. Ezek viszonylag öreg, de szépen felújított és karbantartott gépek, és arra a célra tökéletesen megfelelnek, hogy bemutató méréseket hajthassunk végre rajtuk. Ezen bemutató foglalkozások célja, hogy segítse az anyagismeret és a mechanika tantárgyak során tanult anyag megértését.
A Mitutoyo LH600B digitális magasságmérő egy 0,0001 mm pontossággal mérő 2D-os koordináta mérőgép. Az ilyen digitális magasságmérővel végzett mérések inkább érdekesek, mint hasznosak, már ami az autójavító ipart illeti, hiszen a dízeltechnikát leszámítva nem fordulnak elő ilyen nagy méretpontosságú alkatrészek. Mégis lényeges, hogy ne csak a szakma szempontjából fontos tananyagokkal foglalkozzunk, hanem a műszaki élet más területeivel is.
Példák mechanikai mérésekre:
I. számú mérés: hengerátmérő ellenőrzése
A motoron való különböző mechanikai mérések az autószerelők mindennapjaiban nincsenek ugyan jelen, de a motoralkatrészek, jellemzők mérésének módszere megegyezik más gépjármű alkatrészek vizsgálati módszereivel.
Például a motor hengerátmérőjének ellenőrzése más belső hengeres alkatrészek vizsgálati módszerével azonos.
A vizsgálat többek között mérőórával végezhető el.
II. számú mérés: forgattyús-tengely átmérőjének ellenőrzése
A motor forgattyús-tengelyének ellenőrzésekor a külső hengeres alkatrészek vizsgálati módszerét gyakorolják a tanulók.
A mérés legpontosabban mikrométerrel hajtható végre.
III. számú mérés: síklapúság ellenőrzése
Azon alkatrészek esetén, ahol az érintkező felületeknek tömítő szerepük van, ellenőrizni kell a felületek síklapúságát, máskülönben a köztük lévő tömítés nem lesz képes végrehajtani a feladatát.
A síklapúság ellenőrzése élvonalzóval és hézagmérővel végezhető el.
Az iskola járműparkja
Benzines autók:
- Toyota Hilux
- Toyota Camry
- Chevrolet Matiz
- Chevrolet Lacetti
- Renault Laguna
Dízel autók:
- Toyota Hilux 2.4 TD
- Suzuki Swift
Hibrid hajtású autó:
- Toyota Prius I.