Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/vhosts/fayamszki.hu/httpdocs/regi.fayamszki.hu/libraries/cms/application/cms.php on line 471
Műhelyek
1

Az iskola épülete

 


Az iskola épülete


Műhelyek


Könyvtár

Műhelyek

Autóelektronika labor
Autóvillamossági műhely
Benzinbefecskendező műhely
Diagnosztika műhelyek
Dízeltechnika műhely
Elektrotechnikai és elektronikai mérőlaborok
Fődarab műhely
Klímatechnika labor
Mechanikai mérőlabor
Az iskola járműparkja



Autóelektronika labor

Az autóelektronikai mérőlabor iskolánk egyik legújabb tanműhelye pontosabban mérőlaborja. A labor gyakorlatain az autótechnikus képzésben tanuló diákjaink vesznek részt. A gyakorlatok során különböző elektronikusan irányított rendszerek vizsgálatával foglalkoznak mind soros mind párhuzamos diagnosztika eszközeivel.
A tanműhelyben 6 témakör feldolgozására kerül sor. Először mind a hat oktatásra kerülő elektronikusan irányított rendszer elméletet ismerhetik meg a tanulók, majd mérőpárokat alakítva dolgoznak. Hat alkalommal, 4-4 órában, mérési jegyzőkönyvek irányítása mellett folyik a munka.


Az I. számú mérőhely: Lexus
Ezen a munkaállomáson a tanulók egy LEXUS ES 300 típusú gépjármű villamos hálózatára épülő karosszériaelektronika oktatópadon dolgoznak. A mérőhelyen elsősorban négy fő oktatási célkitűzést igyekszünk megvalósítani:

  • El kívánjuk mélyíteni a gyártó által, a Toyota-és Lexusokhoz biztosított kapcsolási rajzi adat-bázis (Electrical Wiring Diagram) használatát.
  • Tovább kívánjuk fejleszteni tanulóink kézi műszer kezelési rutinját.
  • Gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a klasszikus hálózati hibakeresés területén.
  • Gyakorlati ismereteket kívánunk biztosítani a karosszéria elektronika témakörében.



A II. számú mérőhely: L-jet Mixi
E munkaállomáson a Mikrovolt Kft. által gyártott MIXI, emulációs oktatóberendezés, alkalmazásával az alábbi célokat igyekszünk megvalósítani:

  • El kívánjuk mélyíteni a tanulók benzinbefecskendező rendszerekkel - ezen belül a Bosch L-Jetronic benzinbefecskendező rendszerrel - kapcsolatos elméleti ismereteit.
  • Gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani keverékképző rendszerek hibakeresésének területén.
  • Tovább akarjuk fejleszteni tanulóink oszcilloszkópos mérési ismereteit.



A III. számú mérőhely: EPS
E munkaállomáson a Toyota Motor Hungary támogatása keretében kapott EPS oktatópadon dolgoznak a tanulók.
A gyakorlat során az alábbi fő célokat igyekszünk megvalósítani:

  • Meg akarjuk ismertetni tanulóinkkal az elektromechanikus szervokormányok (EPS) felépítését és működését.
  • Gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani az EPS rendszerek hibakeresésében és javításában.
  • Meg kívánjuk ismertetni tanulóinkat a Bosch KTS 540 rendszer-teszter kezelésével.
  • Tovább akarjuk fejleszteni a tanulók oszcilloszkópos mérési ismereteit. (A mérőhelyen memória oszcilloszkópot is kell kezelniük a gyakorlatot végrehajtóknak.)



A IV. számú mérőhely: Common Rail
A common-rail mérőhelyen a Litotechnik Kft. közös nyomásterű dízelbefecskendező oktatópadján mérnek a diákok. E munkahely fő oktatási célkitűzései:

  • Meg kívánjuk ismertetni tanulóinkkal a common-rail rendszer felépítését és működését.
  • Kiemelten foglalkozunk a bemutatásra kerülő rendszer villamos hálózatának elemzésével.
  • Gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a közös nyomásterű dízel-befecskendező rendszerek hibakeresésében és javításában.
  • Meg akarjuk ismertetni tanulóinkat a Megamacs rendszer-teszter kezelésével.



Az V. számú mérőhely: GM-Multec
A munkaállomáson Gál Péter – iskolánk volt diákjának – „műegyetemi diplomamunkáján” dolgoznak a tanulók. A mérőhely a GM-Multec S integrált motorirányító rendszerre épül. A gyakorlat során az alábbi fő célokat igyekszünk megvalósítani:

  • Meg akarjuk ismertetni tanulóinkkal a GM-Multec S rendszer felépítését és működését.
  • Gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani az elektronikusan irányított rendszerek hibakeresésében és javításában.
  • Meg kívánjuk ismertetni tanulóinkat a WOW rendszer-teszter kezelésével.
  • Tovább akarjuk fejleszteni a tanulók mérési ismereteit. (A munkaállomáson egyenfeszültségű, stabilizált tápegységet, jelgenerátort és kétcsatornás analóg oszcilloszkópot is kell kezelniük a gyakorlatot végrehajtóknak).



A VI. számú mérőhely: CAN
A multiplex mérőhelyen a Litotechnik Kft. CAN oktatópadján mérnek a diákok. E munkahely fő oktatási célkitűzései:

  • Meg kívánjuk ismertetni tanulóinkkal a Citroen C5 négy alhálózatos soros kommunikációs rendszerének felépítését és működését.
  • Gyakorlati ismereteket kívánunk nyújtani a soros kommunikációs rendszerek párhuzamos diagnosztikája területén Bosch FSA 740 diagnosztikai eszköz használatával.
  • Gyakorlati ismereteket kívánunk nyújtani a soros kommunikációs rendszerek soros diagnosztikája területén.
  • Meg kívánjuk ismertetni tanulóinkat a DEC rendszer-teszter kezelésével.




Vissza a lap elejére!

 

Autóvillamossági műhely

Az autóvillamossági műhelyben a gépjármű-villamosságtan tantárgy egy részét oktatjuk a 12. és 14. évfolyamon. A tanműhelyben három témakör kerül feldolgozásra: az indítómotor, a generátor és a gyújtásrendszer. Először mindig a sorra kerülő témakör méréstechnikai alapjait ismertetjük, a továbbiakban a gyakorlati hibakeresés és a javítástechnológia konkrét folyamatát gyakorolhatják a tanulók.


Az I. számú mérőhely: Indítómotor vizsgálata

  • a tanulók elsajátítják az indítómotor szét- és összeszerelési, hiba-felismerési, javítási sorrendjét
  • alkatrészenként vizsgálnak és minősítenek egy japán (Denso) és egy európai (Bosch) gyártmányú, korszerű indítómotort
  • a kész villamos gépet próbapadon mérik és ellenőrzik, majd műszaki dokumentációt készítenek



Az II. számú mérőhely: Generátor szerelése

  • a tanulók elsajátítják a generátor szét- és összeszerelési, hiba-felismerési, javítási sorrendjét
  • alkatrészenként vizsgálnak és minősítenek egy japán (Denso) és egy európai (Bosch) gyártmányú korszerű generátort
  • speciális célkészüléken megvizsgálják a feszültségszabályzók működőképességét
  • a kész villamos gépet próbapadon mérik és ellenőrzik, majd műszaki dokumentációt készítenek



Az III. számú mérőhely: Forgóelosztós, hagyományos és elektronikus gyújtásrendszerek vizsgálata

  • a tanulók elsajátítják a gyújtáselosztó szét- és összeszerelési, hiba-felismerési, javítási sorrendjét
  • alkatrészenként vizsgálnak és minősítenek egy hagyományos, megszakítós, egy Hall-jeladós és egy indukciós jeladós gyújtáselosztót
  • a kész villamos gépet próbapadon mérik és ellenőrzik, majd műszaki dokumentációt készítenek

A műhelygyakorlataink célja:

  • az elméleti tudás hatékony átültetése a gyakorlatba
  • a felelősségteljes és precíz munkavégzés elsajátítása
  • az autóban működő rendszerek összefüggéseinek felismertetése
  • a tanulók felkészítése az életszerű körülmények között végzett munkára
  • általános felkészítés pályakezdőként a munkaerőpiacon való eredményes megjelenéshez

Vissza a lap elejére!



Benzinbefecskendező műhely

Az autószerelők három benzin-befecskendező rendszer felépítését, működését és vizsgálatát, a befecskendező fúvókák tesztelését és tisztítását, valamint a környezetvédelmi felülvizsgálat végrehajtását ismerhetik meg. A technikus tanulók szintén három, de már összetettebb injektoros keverékképző rendszer vizsgálata során bővíthetik tudásukat, valamint ebben a laborban ismerhetik meg az ABS (blokkolásgátló fékrendszer) működését és diagnosztikai lehetőségeit.


Az I. számú mérőhely: L - Jetronic elektronikus befecskendező rendszer
BMW 528 típusú, állványra szerelt, működő motoron mutatjuk be az elektronikusan irányított, levegőmennyiség mérésen alapuló, szakaszos benzinbefecskendező rendszer működését és vizsgálatát.
A rendszer ismertetésén túl, fő oktatási célkitűzés: A periféria- és a párhuzamos diagnosztika elveinek és fogásainak elsajátítása.
A mérési feladat lehetőséget ad a motor-teszter (Bosch FSA 600) használatának megismerésére és begyakorlására.



A II. számú mérőhely: Mono – Jetronic befecskendező rendszer
Audi 80 állványra szerelt, működő motoron mutatjuk be az elektronikusan irányított, öndiagnosztikával rendelkező központi befecskendező rendszer felépítését és breakout boxos párhuzamos diagnosztikáját Bosch MOT 250 motor-teszterrel.

A III. számú mérőhely: Elektronikus központi befecskendező rendszer
Suzuki Swift G 13 BA típusú, állványra szerelt, működő motoron mutatjuk be az elektronikusan szabályozott, öndiagnosztikával rendelkező, egypontos benzin-befecskendező rendszer felépítését és párhuzamos diagnosztikáját Bosch MOT 250 motor-teszterrel.

A IV. számú mérőhely: Digitális motorvezérlő rendszer I.
Két darab Toyota 4A-FE típusú, állványra szerelt, működő motoron mutatjuk be a digitálisan irányított, öndiagnosztikával rendelkező motorvezérlés felépítését, működését és diagnosztikai lehetőségeit Bosch FSA 600 motorteszterrel. A párhuzamos diagnosztikai kommunikációt a motoron kialakított „Y”-kábel rendszerű csatlakozósor teszi lehetővé.
A mérőhely feladatai biztosítják: A digitális, integrált motorirányító rendszerek teljes körű diagnosztikai vizsgálatnak begyakorlását



Az V. számú mérőhely: Digitális motorvezérlő rendszer II.
Két darab Toyota 2NZ-FE állványra szerelt, működő motoron mutatjuk be a digitális, teljes körűen integrált motorirányítás felépítését, működését és soros, valamint párhuzamos diagnosztikai lehetőségeit. A soros kommunikációs feladatokat Toyota Intelligens Tester II. rendszer-teszterrel hajtjuk végre.
A párhuzamos diagnosztikai feladatok végrehajtásához a motoron kialakított mérési csatlakozó-sort és a Bosch FSA 740 rendszer-tesztert használjuk.



A VI. számú mérőhely: Befecskendező szelep-vizsgáló és tisztító berendezés
Zapp Carbon Tech típusú szervíztechnikai készülék a ma használatos és a régebbi befecskendező rendszerek injektorainak vizsgálatát (szóráskép, átfolyás, nyomás-tartás, villamos jellemzők) valamint karbantartás jellegű, ultrahangos tisztítását teszi lehetővé.
A mérőhely feladatai elősegítik:

  • a napi gyakorlatban előforduló hibák felismerését
  • tantárgyi koncentrációként a fizikai összefüggések meglátását
  • az üzemelési körülmények és a karbantartási szükséglet kapcsolatát
  • önálló, felelősséggel végzett diagnózis felállítását

A VII. számú mérőhely: Elektronikusan irányított blokkolásgátló fékrendszer
A Bosch ABS 5.3 elemeinek felhasználásával épített, Lito-technik gyártmányú szimulációs oktatópadon ismerhetik meg a diákok az elektronikusan irányított blokkolásgátló fékrendszerek felépítését, működését és diagnosztizálási lehetőségeit.
A mérőhely feladatai biztosítják:

  • a gépjárművek biztonsági berendezéseinek működési logikáját
  • az önálló „felfedezéses” ismeret-szerzést
  • a soros kommunikációs diagnosztika gyakorlását
  • mérőpárban végzett feladat megosztásos munkát



Vissza a lap elejére!

 

Diagnosztika műhelyek

A járműdiagnosztikai műhelyekben a gépjárművek mechanikus és elektronikus alkatrészeinek korszerű vizsgálata, hibafeltárása zajlik 14. és 15. évfolyamon.
Először az oktatásra kerülő témakör elméletét ismerhetik meg, ismételhetik át a tanulók, majd mérőpárokat alakítva dolgoznak. Tíz alkalommal, 5-5 órában, mérési útmutatók, segédletek és az oktató irányítása mellett folyik a munka.

I. számú feladat: Gumiabroncs szerelése és kerékkiegyensúlyozás

II. számú feladat: Futómű-geometria ellenőrzése
E munkaállomáson a BOSCH Kft. által gyártott 4 fejes, rádió-frekvenciás mérőműszer alkalmazásával az alábbi célokat igyekszünk megvalósítani:

  • el kívánjuk mélyíteni a tanulók futómű-geometriával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteit.
  • gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a futómű alkatrészek hibáinak felismerésére, javítására, a geometriai paraméterek mérésére és beállítására.
  • tovább akarjuk fejleszteni tanulóink mérési, eszközismereti tudását.


III. számú feladat: Hatósági vizsgasori mérések, ellenőrzések
Ezen a munkaállomáson a tanulók egy, az ENERGOTEST által fejlesztett görgős fékerőmérő padon vizsgálhatják meg a gépjárművek fékrendszerének hatékonyságát, valamint elvégzik a járművek kipufogógáz összetételének elemzését. Mindez részét képezi a mostani időszakos műszaki felülvizsgálatnak, melynek elvégzésére 2010-ben az iskola is megszerezte a jogosultságot.
Ezen feladat gyakoroltatása során az célokat kívánjuk elérni:

  • el kívánjuk mélyíteni a munkavégzés önellenőrző módszerének és megfelelő műveleti sorrendjének fontosságát, hiszen egy esetleges fékjavítási munkálat előtt, illetve után nagy segítséget nyújthat a fékerő mérése.
  • tovább kívánjuk fejleszteni tanulóink műszerkezelési rutinját; szeretnénk, ha naprakész tudással hagynák el az iskolapadot, ezért is fordítunk nagy gondot a folyamatos fejlesztésekre.
  • gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a klasszikus hibakeresés területén.



IV. számú feladat: Fékszerkezet szerelése, fékhatás vizsgálat

V. számú feladat: Fényszórók ellenőrzése, beállítása

VI. számú feladat: Rugóstag szerelése, lengéscsillapítók ellenőrzése

VII. számú feladat: Motorirányító rendszer ellenőrzése
E munkaállomáson az állványra szerelt Suzuki (G13BA) motor elektromos hálózatának vizsgálata és a motor mechanikai állapotának felmérése zajlik. A gyakorlat során az alábbi fő célokat igyekszünk megvalósítani:

  • meg akarjuk ismertetni diákjainkat az elektromos hálózat felépítésével, valamint a megbontás nélküli elektromos és mechanikus hiba-keresés, vizsgálat módszereivel.
  • gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a rendszerek hibakeresésében és javításában.
  • meg kívánjuk ismertetni tanulóinkat a Bosch MOT-250, a kompresszió és nyomásveszteség-mérő eszközök kezelésével.
  • tovább akarjuk fejleszteni a tanulók oszcilloszkópos mérési ismereteit. (MOT-250)



VIII. számú feladat: Periodikus karbantartás
Ezen feladat során a tanulók a gépjárművek rendszeres karbantartási műveleteit gyakorolják. Ez nem elsősorban kenőolaj cseréjéről, hanem a jármű különböző részeinek időszakos ellenőrzéséről szól.
A feladatot a Toyota módszer szerint végezzük, amely előírja, hogy az egyes emelési magasságokban milyen vizsgálatokat célszerű elvégezni ahhoz, hogy a lehető leghamarabb végezzünk a szervizmunkákkal.



IX. számú feladat: Nagynyomású mosóberendezés alkalmazása
A kompetenciaelvű moduláris képzési rendszer bevezetése tette szükségessé az autómosás, járműtisztítás elemeinek iskolai oktatását, hiszen a szakmai képesítő vizsgán találkoznak vele a tanulók.
A feladat gyakorlásának tervezésekor figyelembe kell venni, hogy csak a tanév első és utolsó hónapjaiban van rá lehetőség.


Vissza a lap elejére!

 

Dízeltechnika műhely

A dízelműhelyben a mai közlekedésben részt vevő járművek dízelbefecskendező rendszereinek működését, hibakeresését és javítását sajátíthatják el a tanulóink. Először a témakörökhöz tartózó elméleti ismeretekkel foglalkozunk, majd a gyakorlati és mérési feladatok révén szereznek gyakorlati ismereteket diákjaink.

Az I. számú mérőhely: Bosch VE befecskendező szivattyú hiba-felvételezése
Ezen a munkaállomáson a tanulók mérőpárokat alkotva öt munkahelyen az általánosan alkalmazott axiál-dugattyús, forgóelosztós adagolók működését, felépítését ismerhetik meg. A tananyag megértését és a gyakorlati tevékenységet az iskolánk oktatói által készített metszetek segítik.



A II. számú mérőhely: Befecskendező szivattyúk próbapadi vizsgálata
Bosch VE és Bosch EDC befecskendező szivattyúk vizsgálatát és beállítását végzik a tanulók. A gyakorlat során ellenőrzik a belsőtér nyomását, a szállítási mennyiséget, a füstölési határt, majd be is állítják ezeket a paramétereket.



A III. számú mérőhely: Bosch CP1 magasnyomású szivattyú próbapadi vizsgálata
E munkaállomáson a Common Rail befecskendezési rendszer elemeit vizsgálják a tanulók. A közös nyomásterű gázolaj befecskendező rendszerek jelenleg a dízelmotorokkal szerelt járművekben általánosan elterjedtek. A próbapadi vizsgálat során a mért értékek alapján felveszik a szivattyú jelleggörbéit, majd a jelleggörbe alapján minősítik a szivattyút.



A IV. számú mérőhely: Porlasztó vizsgálata
A közös nyomásterű gázolaj befecskendező rendszerek porlasztóinak vizsgálata alapvető feladat, hiszen a rendszer hibára legérzékenyebb részei. A befecskendezett mennyiséget és résolaj-mennyiséget mérnek a tanulók, e jellemzők alapján minősítik a porlasztót. A berendezéssel minden, jelenleg használatos befecskendező rendszer porlasztójának ellenőrzése lehetséges.


Az V. számú mérőhely: Dízelmotor diagnosztikai vizsgálata
Ezen a munkaállomáson a Toyota Motor Hungary támogatásaként kapott, Land Cruiser modellekbe épített, 1KD-FTV kódú dízelmotor közös nyomásterű tüzelőanyag-ellátó rendszerének diagnosztikáját gyakorolják tanulóink. A soros diagnosztika mellett a motorhoz kapcsolt Break-Out Box révén lehetőség van periféria, párhuzamos és gyakorlására is. A Toyota gyári rendszer-teszter használatával hibakód kiolvasást, törlést és rendszerellenőrzést végeznek a diákok.



Vissza a lap elejére!

 

Elektrotechnikai és elektronikai mérőlaborok

A szakmai alapozó képzés során a tanulók az egyenáramú körök méréseivel foglalkoznak, majd felsőbb évfolyamon váltakozó áramú körök illetve elektronikai alkatrészek vizsgálatával foglalkoznak.


Mérések elektromechanikus és digitális műszerekkel
A mérések során a tanulók olyan villamos alapméréseket állítanak össze, melyekkel az elektromechanikus és a digitális műszerek használatát, kezelését sajátíthatják el.



Az elektronika (Degem) laborban alapozó elektronikai méréseket végeznek a tanulók.

A labor felszereltsége:

  • Degem oktatórendszer,
  • Leibold oktatórendszer,
  • jelgenerátorok,
  • oszcilloszkópok,
  • multiméterek,
  • TINA Experimenter boxok,
  • TINA áramkör-tervező és szimuláló program,
  • számítógépek.



A Leibold eszközökkel egyenáramú alapméréseket végzünk számítógéppel vezérelve.
A Degem panelekkel váltakozó áramú, digitális technikai és az autóelektronikát megalapozó méréseket végzünk.


Vissza a lap elejére!

 

Fődarab műhely

A tanműhelyben először a járműmotorokhoz és nyomatékváltókhoz kapcsolódó elméleti ismereteket sajátítják el a tanulók, majd szerelőpárokat alakítva gyakorolják a szakmai fogásokat. Az ismeretek elsajátítását tanulói segédletek, feladatlapok, mérési jegyzőkönyvek segítik. A négyütemű motor működésének ismertetése során a hagyományos szemléltető eszközök mellett a legkorszerűbb diagnosztikai eszközöket is alkalmazzuk. A motor hengerében lejátszódó folyamatokat piezo-nyomásmérő gyújtógyertya és oszcilloszkóp segítségével szemléltetjük.

Alkalmazásával az alábbi célokat igyekszünk megvalósítani:

  • elő kívánjuk segíteni a belső égésű motor működési elvének megértését.
  • fel kívánjuk kelteni a tanulók érdeklődését a korszerű diagnosztikai berendezések iránt.

Motorszerelési gyakorlat
A gyakorlat során a tanulók valós alkatrészeken, állványra szerelt motorokon sajátítják el a motorokhoz kapcsolódó szerelési, mérési és beállítási műveleteket. A munkahelyeken elsősorban négy fő oktatási célkitűzést igyekszünk megvalósítani:

  • a tanulókat meg kívánjuk ismertetni a kéziszerszámok biztonságos használatával, valamint a célszerszámokkal.
  • a mérési gyakorlatokon tovább kívánjuk fejleszteni a szakmához elengedhetetlen precíz munkavégzést.
  • gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a motormechanikához kapcsolódó hibakeresés terén.
  • gyakorlati ismeretet kívánunk biztosítani a járműmotorok javítása, karbantartása területén.



Motorok mechanikai állapotvizsgálata
A tanulók állványra szerelt, működő motorokon sajátítják el a motormechanika hibakeresését.
A gyakorlat során az egyszerű, mechanikus mérőműszereken túl korszerű diagnosztikai vizsgáló-berendezésekkel dolgoznak a tanulók, az alábbi célok megvalósítása érdekében:

  • fel kívánjuk készíteni a tanulókat az eltérő felszereltségű szervizekben megtalálható mérőeszközök alkalmazására.
  • tovább kívánjuk mélyíteni a tanulók ismereteit a diagnosztikai vizsgálóeszközök területén.



Motor teljesítmény-mérés
A tanműhelyben található teljesítménymérő fékpad lehetőséget biztosít az alábbi feladatok megvalósítására:

  • a motor működéséről szerzett ismeretek összegzése, fejlesztése.
  • a nyomatékmódosítás elvének bemutatása, a nyomatékváltó szerelési gyakorlat előkészítése.



Nyomatékváltó szerelési gyakorlat
A foglalkozásokon az erőátvitel szerkezeti elemeivel kívánjuk megismertetni a tanulókat. Valós alkatrészek, állványra szerelt nyomatékváltók, célszerszámok és diagnosztikai műszerek segítik a tanulókat az erőátvitel szerkezeti elemeihez kapcsolódó hibakeresési, szerelési, mérési és beállítási műveletek elsajátításában. A gyakorlat során átfogó ismeretet kívánunk biztosítani a mechanikus és automata nyomatékváltók hibakeresésében és javításában, tovább akarjuk fejleszteni a tanulók manuális készségeit és diagnosztikai ismereteit.



Vissza a lap elejére!

 

Klímatechnika labor

A klímatechnika laborban az autótechnikus évfolyamon az alábbi 3 témakör kerül feldolgozására:

  • A nedves levegő tulajdonságai, és állapotának megváltoztatása.
  • Az emberi szervezet viselkedése változó jellemzőjű nedves levegőben, komfort zóna.
  • A gépjárműben alkalmazott klímaberendezések működése, szerkezeti felépítése és az alkalmazott hűtőközeg tulajdonságai.

A nagy számban rendelkezésre álló írásvetítő fóliák és a feladatlapok segítik a tanulókat az első két témakör elsajátításában. A képzési idő nagyobb részét a technikusok számára legfontosabb területre, a klímaberendezést alkotó szerkezetek felépítésének és működésének tanulmányozására fordítjuk. A céljaink eléréséhez az alkatrészmetszetek belső felépítésének elemzése elengedhetetlen.



A DEGEM szimulációs oktatópadon a mechanikusan irányított állandó fojtású rendszer működését lehet bemutatni. A hibakeresés gyakorlását feszültség-, szivárgás- és vákuum mérés segítségével több, mint 30, számítógépen beállítható szimulált hiba teszi lehetővé.
A kerekeken gördülő, állványra épített klímaberendezés fülkéje a számítógépen beállítható hőmérsékletre hűthető.
A körfolyamatban meghatározott szerepet játszó fizikai jellemzők változásai a monitoron követhetők. Az egérrel beavatkozva változtatni lehet az üzemeltetés külső körülményeit (pl.: ventilátorok fordulatszámait, kompresszor fordulatszámát, stb.)



A lefejtés, vákuumolás és a feltöltés a klíma-berendezés javítása előtti és befejező műveletként végzett tevékenység. A lefejtő berendezést az előzőekben megismert klímaberendezéshez csatlakoztatva gyakoroljuk a három műveletet.
A Litotechnik Kft által gyártott kétzónás CAN-BUS adat-átvitelű automata klíma-berendezéshez szimulátorhoz csatlakoztatott rendszer-teszterrel, multiméterrel és oszcilloszkóppal tanulmányoz-hatjuk az oktatópadon beállított hibáknak a klíma működését befolyásoló hatását.



Vissza a lap elejére!

 

Mechanikai mérőlabor

A mechanikai mérőlabor korábban két különálló helység összenyitásából jött létre. Kialakításakor az akkori szakmai alapozó tantervet vettük figyelembe. A laborban végzett mérési gyakorlatok elsődleges célja, hogy a tanulóink elsajátítsák a tolómérő, mikrométer és a mérőóra kezelését. Kezdetben különböző, erre a célra gyártott testek, tengelyek méretfelvételét végzik, később konkrét gépjárműalkatrészeket mérnek meg, de már a helyes vizsgálati technológia szerint.


A mérőlaborban kapott helyet a keménységmérő és a szakítógép is. Ezek viszonylag öreg, de szépen felújított és karbantartott gépek, és arra a célra tökéletesen megfelelnek, hogy bemutató méréseket hajthassunk végre rajtuk. Ezen bemutató foglalkozások célja, hogy segítse az anyagismeret és a mechanika tantárgyak során tanult anyag megértését.



A Mitutoyo LH600B digitális magasságmérő egy 0,0001 mm pontossággal mérő 2D-os koordináta mérőgép. Az ilyen digitális magasságmérővel végzett mérések inkább érdekesek, mint hasznosak, már ami az autójavító ipart illeti, hiszen a dízeltechnikát leszámítva nem fordulnak elő ilyen nagy méretpontosságú alkatrészek. Mégis lényeges, hogy ne csak a szakma szempontjából fontos tananyagokkal foglalkozzunk, hanem a műszaki élet más területeivel is.


Példák mechanikai mérésekre:

I. számú mérés: hengerátmérő ellenőrzése
A motoron való különböző mechanikai mérések az autószerelők mindennapjaiban nincsenek ugyan jelen, de a motoralkatrészek, jellemzők mérésének módszere megegyezik más gépjármű alkatrészek vizsgálati módszereivel.
Például a motor hengerátmérőjének ellenőrzése más belső hengeres alkatrészek vizsgálati módszerével azonos.
A vizsgálat többek között mérőórával végezhető el.



II. számú mérés: forgattyús-tengely átmérőjének ellenőrzése
A motor forgattyús-tengelyének ellenőrzésekor a külső hengeres alkatrészek vizsgálati módszerét gyakorolják a tanulók.
A mérés legpontosabban mikrométerrel hajtható végre.


III. számú mérés: síklapúság ellenőrzése
Azon alkatrészek esetén, ahol az érintkező felületeknek tömítő szerepük van, ellenőrizni kell a felületek síklapúságát, máskülönben a köztük lévő tömítés nem lesz képes végrehajtani a feladatát.
A síklapúság ellenőrzése élvonalzóval és hézagmérővel végezhető el.



Vissza a lap elejére!

 

Az iskola járműparkja

Benzines autók:

  • Toyota Hilux
  • Toyota Camry
  • Chevrolet Matiz
  • Chevrolet Lacetti
  • Renault Laguna

Dízel autók:

  • Toyota Hilux 2.4 TD
  • Suzuki Swift

Hibrid hajtású autó:

  • Toyota Prius I.

 



 


Vissza a lap elejére!